maart 2015

Hybride auto

Hybride en plug-in hybride
Hybride auto’s maken gebruik van meerdere aandrijftechnieken. Bij de huidige generatie hybride auto’s wordt de conventionele verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor. De mate van hybridisatie is hierbij verschillend. Sommige autoproducenten noemen auto’s uitgerust met een start-stop systeem al een hybride. Bij een hybride, die een stap verder gaat wordt ook remenergie teruggewonnen. Daarnaast zijn er hybride auto’s, die volledig op de elektromotor kunnen rijden. De Toyota Prius, bijvoorbeeld, kan volledig elektrisch wegrijden.

Plug-in hybrides kunnen ook via het stopcontact worden opgeladen. Elektrische auto met range extender zijn in dit dashboard meegenomen als plug-in hybrides. Feitelijk is de elektrische auto met range extender een elektrische auto die altijd wordt aangedreven door een elektromotor, maar waarbij een verbrandingsmotor kan worden ingezet als de accu leeg is om direct de generator aan te drijven die stroom levert aan de elektromotor, of om de batterij bij te laden. Bij plug-in hybriden worden de wielen aangedreven door de elektromotor én verbrandingsmotor, alleen de verbrandingsmotor of een combinatie van beide. (Zie ook ANWB-site).

Zowel in stedelijke als niet stedelijke gemeenten is het aantal plug-ins enorm gestegen:


plug-in hybride personenauto's (PHEV)per 10.000 personenauto's
Stedelijkheidsgraad
jan-13
jan-14
jan-15
zeer sterk stedelijk
69
323
485
sterk stedelijk
86
390
619
matig stedelijk
77
354
514
weinig stedelijk
38
230
320
niet stedelijk
30
201
276



Milieu
De luchtverontreinigende uitstoot van een hybride auto die op brandstof rijdt is vergelijkbaar met de uitstoot van niet-hybride auto’s. Als een hybride auto volledig elektrisch rijdt (vaak in de stad) is er geen emissie, maar op anderen momenten, kunnen de emissies juist weer hoger zijn. Een plug in hybride auto of een range extender rijdt een groter aandeel elektrisch door het laden. In totaal stoot een plug-in hybride daarom minder luchtverontreinigende stoffen uit tijdens het gebruik. Wel moet er rekening worden gehouden met de emissies van de elektriciteitsproductie. Deze emissies hangen af van de herkomst van de elektriciteit. Full-hybrid voertuigen stoten ongeveer 20% minder CO2 uit dan benzineauto’s. Bij plug-in hybrides kan deze reductie veel groter zijn, mits hij vaak opgeladen wordt. Wanneer niet geladen wordt, kan het brandstofverbruik behoorlijk hoog zijn (TNO 2013), mede door het gewicht van de accu. De actieradius en zowel hybride als plug-in hybride is vergelijkbaar met de conventionele auto.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen