maart 2015

Elektrische auto

Waar hybride auto’s nog gebruik maken van een verbrandingsmotor, rijden elektrische auto’s volledig op elektriciteit. De actieradius van de meeste accu's is nu nog 100-150 km, deze neemt af door verwarming, airco en vorst.

Vanwege de beperkte actieradius is een goede infrastructuur van laadpunten van groot belang. Een overzicht van alle elektrische laadpalen vindt u via het dashboard Oplaad- en vulpunten.
Het laden duurt nu al snel 4-8 uur, maar er zijn ook steeds meer snellaadpunten, zodat een elektrische auto weer sneller rijklaar is. Een kansrijk alternatief zijn de elektrische auto's met range extender, zoals de Opel Ampera. Deze hebben een aggregaat dat bijspringt als de accu te kort schiet, waardoor de actieradius vergelijkbaar is met een gewone auto.


Opvallend is dat het aantal elektrische personenauto’s per 10.000 auto’s in de steden in 3 jaar is verviervoudigd, terwijl deze in niet stedelijke gemeenten nog niet eens is verdubbeld:

Elektrische personenauto's (FEV) per 10.000 personenauto's (2014)
Stedelijkheidsgraad
2013
2014
2015
zeer sterk stedelijk
50
97
182
sterk stedelijk
19
49
82
matig stedelijk
21
50
82
weinig stedelijk
16
36
51
niet stedelijk
26
39
44





Elektrische auto’s per gebied in kaart



In de Klimaatmonitor staat het aantal schone voertuigen per gemeente. Omdat de meeste leaseauto's onderdeel zijn van de wagenparken van (lease)bedrijven zeggen deze cijfers weinig over het aantal inwoners dat elektrisch rijdt. Meer informatie:
Aantal elektrische personenauto’s inclusief range-extender per gemeente
Aantal elektrische personenauto’s inclusief range-extender per provincie


Milieu
Tijdens het elektrisch rijden wordt alleen fijn stof uitgestoten. Het gaat hierbij om de fijn stof gerelateerd aan slijtage van banden en remmen. De overige emissies van PM10, NOx en CO2, worden volledig bepaald door de emissies, die vrijkomen bij de elektriciteitsproductie. Wanneer voor een elektrische auto wordt uitgegaan van de Nederlandse elektriciteitsmix dan levert dit een CO2-reductie van 50% op. Hoe meer hernieuwbare bronnen worden gebruikt voor elektriciteitsopwekking, hoe meer dit percentage nog zal dalen.


Elektrische deelauto in 1979
Dat er begin vorige eeuw al elektrische auto's rondreden wist u wellicht al. Minder bekend is dat de witkar die in 1979 in Amsterdam rondreed ook elektrisch was:



De toekomst...hyperconductivity?
In vijf minuten voor vijf euro van Rotterdam naar Amsterdam? Volgens onderstaande film is dit geen illusie. Een concept dat uitgaat van vacuüm buizen en magnetische velden:

1 opmerking:

  1. Maar is groen rijden nu echt beter? Misschien maar verplichten om elke straat te voorzien van wat groene auto's en dat de straat onderling maar oplost hoe en wat! Er kan vast wel een oplossing worden verzonnen tegen deze onnodige uitstoot.

    BeantwoordenVerwijderen